De stations

De Hoekse Lijn krijgt twee nieuwe stations: Steendijkpolder (in Maassluis) en Hoek van Holland Strand. Zeven bestaande stations - Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum, Vlaardingen West, Maassluis, Maassluis West en Hoek van Holland Haven - worden omgebouwd en gerenoveerd. Het nieuwe eindstation Hoek van Holland Strand komt aan het Zeeplein te liggen. Reizigers lopen vrijwel direct vanuit de metro het strand op. Bij de ingebruikname van het nieuwe eindstation Strand vervalt het huidige eindstation Strand.

Prefab
De stations kennen een beperkt bouwvolume en bestaan zoveel mogelijk uit prefab onderdelen. Prefab is een manier van bouwen, waarbij de stations onderdelen pasklaar gefabriceerd zijn in de fabriek. Dat betekent dus dat de stations op maat gemaakt worden en op de bouwplaats zelf in elkaar worden gezet. Het ombouwen van de lijn duurt hierdoor relatief kort. Bij de bouw moet wel rekening worden gehouden met het stormseizoen. Tijdens het stormseizoen mag op een aantal locaties geen werk worden uitgevoerd.

Veelgestelde vragen

  • Wat is de stand van zaken ontwerp stations?

    Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft 9 juli 2014 het definitieve besluit genomen om de Hoekse Lijn om te bouwen tot metro. Het definitief ontwerp van de baan en de stations is nu gereed, met uit zondering van de plannen voor de verlenging van de lijn tot het strand van Hoek van Holland en de aansluiting voor het goederenspoor in Schiedam. Aan die onderdelen wordt nog getekend. 

  • Hoe zit het met de toegankelijkheid van de stations? Komen er (rol)trappen, liften of hellingbanen?

    Het metrosysteem wordt gekenmerkt door een goede toegankelijkheid voor minder-validen en een gelijkvloerse in-/uitstap tussen metro en perron. Ieder nieuw station wordt naast trappen ook voorzien van een hellingbaan, afhankelijk van de hoogte die overbrugd moet worden. Bij Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Oost komen tevens liften. Er komen geen roltrappen.

  • Komen er P&R voorzieningen?

    Parallel aan de plannen loopt er een onderzoek vanuit de stadsregio Rotterdam (per 1 januari 2015 de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en de afdeling verkeer en vervoer van Stadsontwikkeling/gemeente Rotterdam, naar deze voorzieningen. Eventuele aanleg is een verantwoordelijkheid van de gemeenten en valt buiten de projectscope. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag geeft wel subsidie voor dit soort bereikbaarheidsverhogende voorzieningen.

  • Wat wordt er gedaan om de sociale veiligheid op de stations te verbeteren?

    Het halteconcept voorziet in een obstakelvrij perron. De objecten die wel worden aangebracht (reizigersinfo etc.) zijn zoveel mogelijk transparant. Verder zorgt het chipkaartsysteem voor een barrière voor mensen die op het perron niets te zoeken hebben. Daarnaast is er uiteraard cameratoezicht en een SOS-paal.

  • Komen er tourniquets op de stations?

    Alle metrostations van de Hoekse Lijn worden voorzien van tourniquets. 

  • Naar alle veelgestelde vragen
© 2017 Hoekse lijn - Website ontwikkeling Cipix Internetbureau Rotterdam