Het tracé

Klik om te vergrotenHet metrotracé loopt langs de Nieuwe Waterweg. De Hoekse Lijn verbindt Schiedam Centrum met Hoek van Holland Strand.

Bestaand en nieuw spoor
De nieuwe verbinding maakt zoveel mogelijk gebruik van de bestaande infrastructuur. Het voertuig rijdt nagenoeg het gehele traject op een vrije baan. Op een aantal plaatsen moet het verkeer een gelijkvloerse kruising passeren. Door optimalisatie van het beveiligingssysteem gaan de slagbomen op deze overwegen korter dicht. Aan het eind van de lijn, in Hoek van Holland, wordt 1 kilometer nieuw spoor aangelegd met een nieuw station Hoek van Holland Strand. Ook is er een nieuw station voorzien in Maassluis, station Steendijkpolder.

Bekijk het kaartbeeld van het tracé ombouw Hoekse Lijn.

Veelgestelde vragen

  • Is de veiligheid gegarandeerd bij de combinatie van goederenvervoer/lightrail?

    Ja, de nieuwe lijn zal uiteraard voldoen aan alle geldende veiligheidsvoorschriften. De spoorbeveiliging garandeert dat een metro en goederentrein elkaar nooit kunnen tegenkomen. Een goederentrein krijgt daartoe een vrije rijbaan (1 rijpad, per uur, per richting) die past in de metrodienstregeling.

  • Klopt het dat Rotterdam Centraal niet wordt aangedaan met de koppeling met metrolijn B?

    Met de metrokoppeling vervalt de rechtstreekse verbinding naar Rotterdam Centraal. Maar de Hoekse Lijn vervoert de metroreiziger snel van en naar het centrum van Rotterdam, bijvoorbeeld naar Beurs of Blaak. Uit onderzoek naar de vervoerwaarde van de lijn na ombouw blijkt in dit kader tevens dat de meeste reizigers een bestemming hebben, gelegen langs metrolijn B.

  • Wanneer beginnen de eerste bouwwerkzaamheden?

    5 juli 2017 is bekend gemaakt dat het project is vertraagd. De metro's zullen nu naar verwachting februari 2018 op de Hoekse Lijn rijden. De grote ombouwperiode loopt 1 april 2017 tot 1 september 2017.  Maar zowel eerder als later zullen ook werkzaamheden uitgevoerd worden, al dan niet met (gedeeltelijke) buitendienststellingen. De eerste werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van voorbelastingen voor de nieuwe spoorinfrastructuur.

  • Komen er geluidsschermen?

    Voor het geluid wordt uitgegaan van het wettelijk kader. Hiervoor bestaan een normering en een rekenmethodiek. Er vindt akoestisch onderzoek plaats. Uitgangspunt is om geluidsschermen zoveel mogelijk te beperken in lengte en hoogte en voor zover mogelijk minder-zichtbare maatregelen toe te passen ter beperking van het geluid.

  • Naar alle veelgestelde vragen
© 2017 Hoekse lijn - Website ontwikkeling Cipix Internetbureau Rotterdam