Projecthistorie

Na de verzelfstandiging van de NS heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen het ministerie van Verkeer en Waterstaat) van dertig spoorlijnen bepaald dat die geen onderdeel meer hoefden uit te maken van het hoofdspoornet. Voor deze zogenoemde contractsectorlijnen heeft de NS met de overheid een speciaal contract afgesloten. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu streeft ernaar deze lijnen in beheer te geven aan provincies en stadsregio’s.

De stadsregio Rotterdam heeft eind 2006 een principeakkoord over de Hoekse Lijn bereikt met de toenmalige minister. Een jaar later heeft de stadregio de regie over de exploitatie van de reizigersdiensten op de Hoekse Lijn overgenomen van het ministerie. Na het onderzoeken van een aantal varianten voor exploitatie is besloten de lijn om te bouwen tot metro. Tot het moment dat dat is voltooid, verzorgt NS het vervoer van de reizigers tussen Rotterdam en Hoek van Holland in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (voorheen de stadsregio Rotterdam).

© 2017 Hoekse lijn - Website ontwikkeling Cipix Internetbureau Rotterdam