Reizigers

Met de ombouw van de huidige spoorlijn naar metrolijn, maakt de Hoekse Lijn straks deel uit van het Rotterdamse metronetwerk. RET is de vervoerder op het metronetwerk. Lees hier meer over de aansluitingen op ander openbaar vervoer, over de dienstregeling  en andere reizigersinformatie.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer stopt de NS met rijden?

    Op 18 november 2015 is bekend gemaakt dat de NS tot 1 april 2017 blijft rijden op de Hoekse Lijn, de OV-verbinding tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland. Na 1 april wordt de trein vervangen door de metro. Op het  tracé Schiedam – Hoek van Holland treft de MRDH voorbereidingen om de huidige spoorlijn om te bouwen tot een metrolijn. In Schiedam sluit de metro aan op het Rotterdamse metronet. Het ombouwen start naar verwachting op 1 april 2017, waarbij vervangend vervoer wordt geregeld. Na de ombouwperiode rijdt de RET  met metro’s op de Hoekse Lijn.

  • Waar kunnen reizigers met de Hoekse Lijn overstappen voor de richting Gouda, Utrecht?

    Reizigers met de bestemming Gouda en Utrecht stappen met de nieuwe verbinding over op Rotterdam Alexander. De reistijd tot Alexander neemt in dat geval toe met ca. 6 a 8 minuten. Als alternatief kan men ook op Schiedam Centrum de trein, of op Beurs de metro naar Rotterdam CS nemen, en daar de trein richting Gouda/Utrecht te nemen.

    Hoekse Lijn (Vlaardingen) - Utrecht:
    Oud: met overstap (5min) op CS, totale reistijd 1:00u.
    Nieuw: met overstap (5min) op Alexander, totale reistijd 1:08u.

  • Wat verandert er voor reizigers richting Dordrecht en Amsterdam (Schiphol)?

    Voor reizigers met de bestemming Den Haag of Amsterdam verandert er feitelijk niets, indien zij nu ook al op Schiedam Centrum overstappen.

  • Wordt de reistijd tussen Schiedam – Hoek van Holland verkort met de Hoekse Lijn?

    De reistijd van Schiedam naar Hoek van Holland wordt iets korter, dan met de huidige dienstregeling van de NS het geval is. De reistijd gaat namelijk van 27 minuten terug naar 25 minuten, waarbij de reiziger dichter bij het strand wordt gebracht en er op één station extra wordt gestopt (Maassluis Steendijkpolder). De reistijdwinst is vooral te danken aan de kortere halteringstijd van de metro, met gelijkvloerse instap en veel deuren. Dit compenseert dus de iets lagere topsnelheid van de metro ten opzichte van de trein.

  • Kan de fiets worden meegenomen?

    Op de Hoekse Lijn gelden straks regels van de RET, als beoogd exploitant. De fiets mag op werkdagen buiten de spits gratis worden meegenomen tussen 09.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. Ook het in het weekend en op feestdagen mogen reizigers de gehele dag fietsen meenemen in de metro. Op andere tijdstippen is het meenemen van fietsen niet toegestaan. Fietsen zijn bovendien verboden in de metro bij evenementen en bij grote drukte op aanwijzing van het personeel.

  • Wat wordt de prijs van een kaartje? Wordt dat duurder dan het NS kaartje?

    Door de RET wordt straks bij de Hoekse Lijn het zogenaamde stadstarief van toepassing. Reizigers betalen een instaptarief en daarnaast een tarief voor de afgelegde afstand. In dit tarief wordt geen onderscheid gemaakt tussen piek- en daluren. Verder zal er uitsluitend met de OV-chipkaart gereisd kunnen worden. Bezoek de RET website over de Hoekse Lijn voor meer informatie over uw toekomstige metroreis op de Hoekse Lijn.

  • Naar alle veelgestelde vragen
© 2017 Hoekse lijn - Website ontwikkeling Cipix Internetbureau Rotterdam