Vlaardingen

Vlaardingen Oost
Het bestaande stationsgebouw van Vlaardingen Oost blijft behouden. Het station krijgt tijdens de ombouw wel een geheel nieuw interieur. De toegankelijkheid van het station wordt verbeterd door de toevoeging van een lift. Door een aanpassing van het gebouw kan meer licht toetreden tot de reizigerstunnel. Het ontwerp maakt ook een toekomstige ontsluiting van Park Vijfsluizen mogelijk. Klik op de afbeelding (rechts) om een idee te krijgen van de inrichting van metrostation Vlaardingen Oost. De gemeente Vlaaardingen houdt zich bezig met de inrichting van de buitenruimte.
 

Vlaardingen Centrum
In het nieuwe ontwerp van station Vlaardingen Centrum keert de karakteristieke overkapping terug. De toegang tot het station wordt gevormd door een hellingbaan bekleed met houten delen. In de gehele vormgeving van het station wordt rekening gehouden met de kenmerkende kap. De verschillende voorzieningen komen hierdoor niet aan de standaard wand te hangen, maar krijgen een bevestiging aan de stalen kap of de constructie. Klik op de afbeelding (rechts) om een idee te krijgen van de inrichting van metrostation Vlaardingen Centrum. De gemeente Vlaaardingen houdt zich bezig met de inrichting van de buitenruimte. Er is door de gemeente ook een zuidelijke toegang aan het station toegevoegd. 
   

Vlaardingen West
Het station wordt voor de omvorming omgebouwd naar een driesporige halte met een keerspoor. Na de ombouw kan de reiziger in de spits elke 5 minuten van Vlaardingen West naar Schiedam en Rotterdam reizen en vice versa. Klik op de afbeelding (rechts) om een idee te krijgen van de inrichting van metrostation Vlaardingen West. De gemeente Vlaaardingen houdt zich bezig met de inrichting van buitenruimte.
    

Geluidsschermen
De geluidsmaatregelen in Vlaardingen bestaan uit het toepassen van een geluidsscherm en het aanpassen van het spoor. Het scherm wordt zo dicht mogelijk bij het spoor geplaatst om het beste effect te verkrijgen. Op dit moment is de locatie van het scherm bekend. Het ontwerp volgt nog. Klik op de afbeelding hieronder om te zien welke geluidsvoorzieningen in Vlaardingen zijn voorzien (volgens het Akoestisch onderzoek 2015). 

Aan de Spoorsingel komt een kort en laag scherm tussen het spoor en het bestaande geluidsscherm. Het bestaande geluidsscherm langs de Spoorsingel wordt met circa 30 centimeter verhoogd. De houten dwarsbalken in het spoor maken plaats voor betonnen balken. Deze zogenaamde 'bronmaatregel' staat in de kleur geel aangegeven in de onderstaande foto. In 2014 was ook een geluidsscherm voorzien ter hoogte van de Parallelweg, maar dit scherm is volgens de huidige inzichten niet meer nodig. 

  

Veelgestelde vragen

  • Wordt metrostation Vijfsluizen aangedaan bij het vervangend vervoer?

    De RET verzorgt het vervangend (bus)vervoer, hierbij wordt ook rekening gehouden met een busstop bij station Vijfsluizen. Meer informatie over het vervangend vervoer en de bijbehorende dienstregeling vindt u op de website van de RET.

  • Wordt er wat aan de lift gedaan bij Vlaardingen Oost?

    Na de ombouw wordt deze lift weer in werking gesteld. 

  • Bij Vlaardingen Centrum is een onderdoorgang voor langzaam verkeer gewenst. Is dit mogelijk?

    In principe worden onderdoorgangen alleen toegevoegd als dat vanuit de beschouwing van het veiligheidsniveau op de gehele lijn noodzakelijk is. Mocht dit het aan de orde zijn, dan zullen onderdoorgangen alleen toegevoegd worden op plaatsen waar de meeste veiligheidswinst behaald kan worden. De verwachting is dat langs het gehele tracé deze onderdoorgangen niet noodzakelijk zijn. Indien de gemeente plannen heeft voor ondergrondse passages worden deze zoveel mogelijk met het project afgestemd.

  • Naar alle veelgestelde vragen
© 2017 Hoekse lijn - Website ontwikkeling Cipix Internetbureau Rotterdam