Waarom ombouw tot metro?

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag  werkt hard aan de verbetering van het openbaar vervoer. Het project Hoekse Lijn is daarin de komende jaren de grootste investering. Het bestaande tracé tussen Schiedam en Hoek van Holland zal een metamorfose ondergaan: van een gewone spoorlijn naar een moderne metro. Aan het eind van de lijn, in Hoek van Holland, een kleine kilometer nieuw spoor aangelegd met een nieuw station ‘Hoek van Holland Strand’. De gemeente Rotterdam is vanaf  3 december 2014, als subsidieontvanger, opdrachtgever van het project Hoekse Lijn.

In Schiedam sluit de Hoekse Lijn aan op metrolijn B naar Nesselande. Door de koppeling aan het Rotterdamse metronet wordt het hart van Rotterdam via de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis verbonden met het strand van Hoek van Holland. Na de ombouw stijgt naar verwachting het aantal reizigers op de Hoekse Lijn met circa 40%.

Strand tot strand
Dankzij de aansluiting krijgen alle stations van metrolijn B, die begint aan het strand van Nesselande, een rechtstreekse verbinding met het strand van Hoek van Holland. Metrolijn B wordt dus de strandlijn van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Goederenvervoer
Op de Hoekse Lijn vindt van oudsher goederenvervoer plaats ten behoeve van enkele bedrijven die erlangs zijn gevestigd. Na de ombouw blijft dit mogelijk. Deze treinen kunnen bij Schiedam doorrijden op het hoofdspoornet van ProRail. Het goederenvervoer zal uitsluitend buiten de spitsuren plaatsvinden.

Metrosimulator Goederenvervoer. Voor het eerst krijgt de RET te maken met goederenvervoer op het spoor.

Veelgestelde vragen

  • Kunnen de bruggen straks nog open tijdens de spits?

    De bruggen in Vlaardingen en Maassluis zijn inpasbaar in de dienstregeling behalve tijdens de spits. Ook in de huidige situatie gaan de bruggen niet open tijdens de spits. De situatie blijft in die zin dus ongewijzigd.

  • Naar alle veelgestelde vragen
© 2017 Hoekse lijn - Website ontwikkeling Cipix Internetbureau Rotterdam