Hiero. In Hoekvan Holland werken we aan goede bereikbaarheid
In het kader van de Kleine Kernen aanpak werkt de gemeente op tal van plekken in en rond het dorp aan de toekomst van De Hoek als levendige, vitale en goed bereikbare vierseizoenenbadplaats. Lastig wanneer u ergens heen wilt? Een omleiding of afsluiting geeft inderdaad soms overlast. Maar we doen er alles aan om dit te beperken. Zodat iedereen snel in, door of juist om Hoek van Holland kan blijven reizen. Met de fiets, auto, metro, bus en boot. Daarom is er een verkeerscirculatieplan. Slimme, samenhangende maatregelen zorgen ervoor dat Hoek van Holland zelfs op drukke zomerdagen zo goed mogelijk bereikbaar blij en de hulpdiensten in noodsituaties vrij baan hebben.

Kaartbeeld met voorzieningen bereikbaarheid Hoek van Holland (de nummers in de kaart horen bij de zes projecten die hieronder staan).

Metro aan Zee Start: 2019 Klaar: 2022
1 Metro aan Zee Waar: van Haven tot aan de Zeekant Wat: verlenging metrolijn van Hoek van Holland Haven naar Hoekse strand, afbouw nieuw metrostation Haven, bouw metrostation Strand en aanleg Strandplein. Waarom: een goede OV-verbinding naar de kust is essentieel voor de bereikbaarheid van Hoek van Holland en het centrum van Rotterdam en voor de ontwikkeling tot vierseizoenenbadplaats. Metro aan Zee brengt toeristen en badgasten snel en veilig tot op het strand, met het Strandplein als sfeervolle entree en ontmoetingsplek.

Veilig op de Fiets Start: 2020 Klaar: 2022
2 Veilig op de Fiets Waar: diverse plekken Wat: verbetering fietspaden, aanleg nieuwe fietspaden en fietsvoorzieningen Waarom: Hoek van Holland is via diverse mooie routes uitstekend bereikbaar met de fiets. De gemeente wil dit extra stimuleren. Bestaande fietspaden worden waar nodig vernieuwd, verbreed en veiliger gemaakt, rekening houdend met de sterke groei van het aantal elektrische fietsen. Nieuwe fietspaden rondom de metrolijn ondersteunen de verkeersdoorstroming naar de kust en breiden het fietsroutenetwerk uit.

Ovonde Start: najaar 2021 Klaar: voorjaar 2022
3 Ovonde Waar: kruising Badweg/Strandweg/ Strandboulevard Wat: aanleg Ovonde (ovale rotonde) Waarom: dit kruispunt is een van de scharnierpunten in de verkeerscirculatie. Het is nu erg onoverzichtelijk. Op drukke stranddagen zetten de weggebruikers elkaar nog wel eens klem. De aanleg van de Ovonde verbetert het overzicht en de veiligheid ter plekke. Ook wordt het mogelijk om de in- en uitgaande verkeers-stromen beter te sturen door verkeer rond te laten rijden of een van de zijwegen af te sluiten.

Slim Parkeren Start: 2021 Klaar: 2021 Uitbreiding 2022-2023
4 Slim parkeren Waar: parkeerterrein Badweg Wat: parkeerverwijzings-systeem Waarom: de gemeente gaat parkeerverwijzing gebruiken, te beginnen bij de parkeerplaats aan de Badweg. Slimme sensoren bij de toegangen registreren de passerende autoís; informatieborden op de Strandweg en de Strandboulevard geven aan of er nog parkeerplekken beschikbaar zijn en hoeveel. Zo wordt voorkomen dat bezoekers naar parkeerterreinen rijden waar geen ruimte meer is.

Verkeerscamera's Start: 2020 Klaar: 2021
5 Verkeerscamera's Waar: verkeers-knooppunten Wat: verkeerscamera's Waarom: Hoek van Holland heeft een beperkt wegennet. Voor de bereikbaarheid van het dorp en de kust is doorstroming van het verkeer noodzakelijk, zodat opstoppingen worden voorkomen. Op vijf belangrijke kruispunten staan hiervoor camera's. In de Verkeersregiekamer kunnen ze hiermee de verkeerssituatie in de gaten houden en zo nodig tijdig ingrijpen en het verkeer via een andere route omleiden.

Hoeksebaan (H6-weg) Start: 2019 Is klaar: 2020
6 Hoeksebaan
Waar: tussen Haakweg en Langeweg Wat: voltooiing Hoeksebaan Waarom: De Hoeksebaan verbetert de bereikbaarheid van Hoek van Holland voor bewoners en gebruikers Stena Line, en vermindert de verkeersdrukte in het dorpscentrum. Strandgasten leidt de gemeente nog steeds bij voorkeur over de Maasdijk (N220), omdat die aansluit op de circulatieroute langs alle parkeerplaatsen. Een Dynamisch Route Informatie Paneel (DRIP) bij de Tweepleinenweg neemt de automobilisten bij de hand en kan ze zelfs adviseren niet door te rijden als alle parkeerplaatsen VOL zijn. Hulpdiensten hebben bovendien een tweede aanrijroute.