Strandplein

Nieuwe toeristische perspectieven
Het Strandplein en de directe omgeving, zoals de Badweg, krijgen een nieuw gezicht. De komst van een nieuw station nabij het strand, een heringericht plein en de aanpak van onder meer wegen, paden en gebouwen (zoals de winkels en kiosken), gaan daar voor zorgen. De Hoekse Lijn tot aan het strand versterkt Hoek van Holland als toeristische en recreatieve bestemming.

Strandplein
Op 18 februari 2020 heeft het College van Burgemeester en Wethouders een positief besluit genomen over het ontwerp van het strandplein. Na bijna twee jaar schetsen is er in overleg met de omgeving - ondernemers en bewoners - nu een definitief plan. Het is de ambitie om het plein tegelijkertijd met het nieuwe metrostation Strand in 2022 op te leveren. 

Ontmoetingsplein
‘Het Strandplein krijgt dezelfde klasse als andere publiekstrekkers in Rotterdam, zoals het Centraal Station, de Erasmusbrug en de Coolsingel’, vertelt projectleider Peter Oosterloo. ‘Hoofdonderdeel is een groot betonnen zitelement met plekken om te ontspannen en elkaar te ontmoeten. De pleinvloer bestaat uit een mix van zandkleurige tegels en donkergrijze banden van Chinees natuursteen. In het speelse patroon zie je de dynamiek van eb en vloed, het komen en gaan van bezoekers en het rond stuivende zand terug. Het strand en de duinen lopen op natuurlijke wijze over in het plein, zodat het landschap alle aandacht krijgt. In de zomermaanden hebben fietsers en voetgangers ruim baan. Automobilisten kunnen dan niet parkeren op de Zeekant. Het gebied wordt hierdoor veiliger en aantrekkelijker.’    

Planning
Deze zomer werkt de gemeente nog volop aan de voorbereidingen voor het Strandplein. Wat is de planning? ‘Alle materialen, waaronder ook de lantaarnpalen en de stranddouches, zijn besteld. De aanbesteding voor de aanleg van het plein en de ovonde, de ovale rotonde bij de Badweg zijn afgerond. Heel bijzonder daarbij is dat we de biedende aannemers uitdaagden om zich te onderscheiden met een zo laag mogelijke stikstofuitstoot en meer te doen dan wat minimaal nodig is. In oktober, zodra de natuur in slaap is, gaan de werkzaamheden van start. In april 2022, rond Pasen, is alles klaar. De feestelijke opening volgt dan samen met de metro’, rond projectleider Peter Oosterloo af. 

Nieuw metrostation Strand krijgt Strandplein
Mensen lopen over de nieuwe strandopgang in Hoek van Holland
Impressie van mensen die lopen en zitten op het nieuwe strandplein van Hoek van Holland
Impressie van het nieuwe metrostation Strand bij avondrood.
Planning Strandplein
Houten fietsrekken aan De Zeekant

Parkeren aan de Zeekant
De komst van het metrostation Strand en Strandplein betekent ook een andere parkeerinrichting aan de Zeekant. Zo komen er: 20 vergunningsplekken voor ondernemers; parkeren voor Politie, EHBO, Strandzaken; motorparkeren en parkeren voor mindervaliden. Om de ruimte tijdens de verschillende seizoenen zo goed mogelijk te benutten, komt aan de Zeekant een 'flexibele indeling'. Buiten het strandseizoen (1 okt. t/m 30 mei) is er ruimte voor 102 fietsplaatsen en 48 autoparkeerplekken voor bezoekers. En in het strandseizoen (1 juni t/m 30 sept.) is er met 390 fietsenplaatsen alle ruimte voor de fietsers, maar zijn er geen autoparkeerplaatsen voor de bezoekers.
 

Het plateau aan de Zeekant wordt gesloopt voor de aanleg van het toekomstig Strandplein.

Er ligt nu een stuk proefbestrating om te testen welke stenen en funderingen het best geschikt zijn voor het definitieve plein.