De uitvoering van de grote civiele werkzaamheden voor Metro aan Zee zijn klaar. De metro rijdt sinds 31 maart 2023 naar zee. Dit is wat we nu (4 april maart 2023) nog moeten doen:
- Het aansluiten van de plateaulift aan de westzijde van station Hoek van Holland Haven. Deze lift biedt een extra toegang voor minder goed ter been zijnde reizigers om op het perron te komen (De lift is negen januari 2023 geplaatst, maar moet dus nog verder worden aangesloten).
- Nadat metrolijn B tot Hoek van Holland Strand door de RET in exploitatie is genomen, moet het tijdelijk perron Hoek van Haven worden afgebroken.
De onderstaande werken zijn inmiddels afgerond:
- De afbouw van nieuw metrostation Strand, onder andere het plaatsen van systemen, zoals de dynamische reizigersinformatie (DRIM's).
- De dynamisch testen met metrovoertuigen is afgerond. Wat hebben we getest? Denk hierbij aan:
- De interactie tussen spoor/bovenleiding en metrovoertuig
- De baanvaksnelheid
- De positie tussen het metrovoertuig en het perron (is bijvoorbeeld de perronhoogte goed)
- De volgende stap is de start van het proefbedrijf door de RET. Het proefbedrijf is 13 maart 2023 van start gegaan. Dat is het rijden van de dienstregeling zonder passagiers.
- De afbouw van nieuw metrostation Strand, onder andere herstelwerkzaamheden van het beton;
- De afbouw van nieuw metrostation Hoek van Holland Haven;
- De aanleg van de spoorbaan van Haven tot en met de overgang van de Strandweg;
- De bouw van de gesloten bak ("tunnel") tussen de Strandweg en de Paviljoensweg;
- De aanleg van de spoorbaan tussen de Paviljoensweg en het strand;
- De fysieke koppeling van Metro aan Zee met de Hoekse Lijn (metrolijn B) bij Hoek van Holland Haven.
Voorbereidingen
Vanaf 2019 hebben al de nodige voorbereidingen voor Metro aan Zee plaatsgevonden.

Schematische weergave van de uitvoering spoorverlenging
De omgeving
Het werk is gelegen in een gebied met een een 'diversiteit aan omgevingen'. Hier moeten we in de uitvoering rekening mee houden. Denk hierbij aan: het aangrenzende natura 2000-gebied; de ligging in het kust recreatiegebied en de daarbij behorende dynamiek; Stena-line en dan met name de bereikbaarheid daarvan en de verkeersstromen rondom de afvaarten en aankomsten van de ferry’s; de hoofdwaterkering Delflandsedijk en de kustwering; de woonwijk rondom de Stationsweg Noord en de Strandweg en de ondernemers aan de Badweg en de Zeekant.